Monday, February 10, 2014

Keistimewaan Garlic yang Menakjubkan!

Bawang putih (Allium sativum), merupakan herba yang digunakan secara meluas sebagai perasa dalam masakan, juga telah digunakan sebagai ubat sepanjang sejarah purba dan moden untuk mencegah dan merawat pelbagai keadaan dan penyakit.
Bawang putih telah digunakan di seluruh dunia selama beribu-ribu tahun. Rekod menunjukkan bahawa bawang putih telah digunakan semasa piramid Giza telah dibina, kira-kira lima ribu tahun dahulu. Menurut National Library of Medicine , sebahagian daripada NIH (National Institutes of Health), Amerika Syarikat, bawang putih digunakan secara meluas untuk beberapa keadaan berkaitan dengan sistem darah dan jantung, termasuk aterosklerosis (pengerasan arteri), kolesterol tinggi, serangan jantung , penyakit jantung koronari dan tekanan darah tinggi. Sumber : Medicalnewstoday



Antara kebaikan bawang putih/bawang putih yang menakjubkan ini adalah :
  1. Anti-alergi - Ciri-ciri anti-virus yang ada pada bawang putih boleh membantu mencegah serangan alergi, atau sekurang-kurangnya mengurangkan risiko menjadi lebih teruk. Ambil suplemen bawang putih atau makan bawang putih sekurang-kurangnya beberapa minggu sebelum musim alahan (allery season)
  2. Antioksidan - Bawang putih, terutama bawang putih segar, mempunyai banyak anti-oksidan, yang bertindak untuk bekerja menentang kesan radikal bebas dan unsur-unsur lain yang merosakkan tubuh manusia. Anti-oksida ini telah dilaporkan dapat mengurangkan kejadian pelbagai jenis kanser.
  3. Penipisan Darah (Blood Thinning) - Sama seperti mengambil aspirin, salah satu hasil daripada penggunaan bawang putih adalah penipisan darah. Apa yang ia lakukan adalah membantu mencegah strok dan serangan jantung.
  4. Kesihatan Tulang dan Penyerapan Nutrien - Peningkatan usia menyebabkan keupayaan semula jadi badan kita untuk menyerap nutrien merosot. Ini membawa kepada keadaan seperti osteoartritis. Bantu badan anda mengekalkan dan menyerap lebih banyak nutrien daripada makanan yang anda makan dengan memakan bawang putih, makanan yang meningkatkan zink dan penyerapan zat besi selain daripada penyerapan banyak nutrien lain.
  5. Tekanan Darah dan Kolestrol - Pengambilan satu tablet/kapsul bawang putih boleh menurunkan tekanan darah dan kolestrol. 
  6. Batuk - Merawat batuk boleh menjadi mudah dan lazat seperti memakan lebih bawang putih. Ia adalah anti-bakteria,  yang membuatkan pengambilannya berfaedah kepada mereka yang mengidap batuk yang datangnya daripada jangkitan dalam salur pernafasan. 
  7. Diabetes - Bawang putih dapat mengawal tahap gula dalam darah anda kerana ia meningkatkan pelepasan insulin dalam badan. Peningkatan insulin semula jadi bermakna tahap gula dalam darah boleh di simpan di bawah cek. Bawang putih merupakan bahan yang hebat yang boleh digunakan dalam makanan bagi pengidap diabetes.
  8. Sakit Gigi - Ciri-ciri anti-bakteria, ditambah keupayaan untuk membius dan melegakan kesakitan sebagai analgesik semula jadi, menjadikan ia ubat yang baik jika anda mengalami sakit gigi . Lenyekkan seulas bawang putih dan tekan ia betul bersebelahan dengan gigi dan gusi terjejas untuk melegakan hampir serta-merta.
  9. Ketuat - Sesetengah ketuat adalah disebabkan oleh virus. Ciri-ciri antibakteria dan antivirus  pada bawang putih boleh menghapuskan ketuat dan membantu dalam rawatan masalah kulit yang lain. Potong hujung seulas bawang putih segar dan sapukan ke ketuat atau kawasan terjejas. Ulangi setiap hari sehingga ketuat jatuh daripada sepenuhnya atau masalah kulit hilang.
         Kredit : Thelivingwine


Garlic Complex merupakan salah satu supplemen yang disediakan oleh Shaklee untuk membantu anda mengekalkan kesihatan secara semulajadi. 

Garlic Complex mengandungi Allisin iaitu sebatian yang berasal daripada bawang putih dan berfungsi untuk banyak tindakan yang berfaedah.  Allisin tidak terdapat di dalam bawang putih biasa sebaliknya ia dihasilkan apabila bawang putih tersebut dipotong halus atau dihancurkan. Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yang baik. Sumber : Shaklee Malaysia 

Jom kita ketahui testimoni mereka yang telah mengamalkan Garlic Complex daripada Shaklee :

Testimoni bengkak gusi



Testimoni untuk kegatalan
Untuk pertanyaan, harga istimewa dan konsultansi berterusan boleh hubungi saya ;


Your Shaklee Independent Distributor
Najmiah Ali

SMS | WA 0197732409 | 0192194709
Shaklee ID : 882647
Email :   najmiea@gmail.com
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...